Its not that hard to lowered your ego :)

K Assalamualaikum muslims,
and a very good day I bid to non-muslims :D

Pernah tak korang terfikir, masa korang duk nalaaa leka mengata kat oghang,
"Eh yang aku ni duk mengata kat orang entah2 aku pun buat"

atau ;

"Takpe, aku tak buat pun benda yang dia buat tu. Jangan risau. Aku ni jenis 'walk the talk' person"

PERNAH ?

Kalau pernah, nasihat saya kepada anda dan juga diri saya, kita muhasabah lah diri kita balik nohhh.
Awat ketekaq lagu tu? 
*abaikan loghat utagha yang kelaut tu sebab saya bukan orang utagha hehehe*

Okay saya bagi situasions yang 'mungkin' anda pernah alami lah kan.


Situasi 1 :
"Eh kau tau tak, anak si Limah tu tiap2 malam keluar dengan jantan?"

(padahal anak dia sendiri keluar rumah macam tak cukup kain)



Situasi 2 :
"Ee entah apa2 si Razak tu. Bagi anak bini makan dengan hasil jual rokok. Apa punya orang lah"

(sambil hisap rokok, ... beli dari si Razak jugak pulak tuh -___-)



Situasi 3 :
"Si Senah tu pakai baju old-fashioned betul. Tak selera tekak aku tengok fashion and cara dia pakai euwwhh"

(yeah, kata Jemah ala2 diva kepada Senah yang kurang berkemampuan, sambil membetulkan jambul nya)



Situasi 4 :
"Kau tengok lah Siti tu, pakai tudung tak tutup dada. Tengok macam kita ni kan Nana. Labuh macam ni lah baru nampak alim"

(jaga, riak nama nya tu. Mana tahu Siti tu baru berubah? Mana tahu Siti bangun malam tunaikan tahajjud? Mana tahu Siti hari2 doakan kesejahteraan anda dunia dan akhirat?)


Ingatlah. There are some things wont be revealed, wont be seen. When the negative thoughts come across your plain mind, just immediately erase them. Aint it concordant? Its not that hard anyways :)

Nanti, satu hari bila anda susah mana tahu orang2 yang anda kutuk tu lah yang hulur tangan nak tolong anda. Kan dah malu. Dunia ni berputar. Kadang2 kita dekat atas kadang2 kita dekat bawah. 


Bila kita dekat atas, tengok2lah orang bawah. Hulur lah segala bantuan selagi mampu.
Bila dekat bawah pulak, tadah tangan, doalah. DIA di atas sentiasa mendengar doa anda.
Hidup dekat dunia ni macam roda. Jangan membongkak and perasan kita lebih bagus drpd sekian bin sekian. 


Remember. Buat baik memang susah. Tapi buat jahat memang senang. Sebab apa? 
Nak lawan nafsu and syaitan yg membisik tu memang payah. Thats why kita kena ada IMAN yang kuat.
Iman yang kuat kita tingkatkan melalui amalan. And biarlah ikhlas. 
Bukan mengharap balasan atau pujian.


Hishhh merepek ke mana dah. K tu je lah bebelan hari ini. 
Kita doakan iman kita sama2 meningkat hari ke hari ye :*

XOXO, Assalamualaikum 


Popular Posts