Cabaran Ambik Medic?

Salam alayk awak-awak yang disayangi,

Since months saya tak update apa2 dekat page ni. Now time is on!
Selalunya saya update page bila cuti je. Tu pun kadang2 saya tak terupdate sebab... cuti kannn! The only time I would spend on some quality thingssss. Kalau tengok instagram saya pun memang memanjang berjalan hahaha. Pantang noh ada masa lapang, kaki tu lajuuuu.. kalah ostrich *cuba cari kaitan ostrich dalam cerita ni lols!*

Okay, mai sat tengok tajuk entry kali ni, cabaran kalau ambik medic ek? Ni based on true storyyy... Jengggg.. Acah2 creepy padahal nak ceghita pasal pengalaman saya je punn haha.

Okay first thing first, saya cerita based on my experience. Well, medic, you'll be facing with a loads of paper bundle name lecture notes. Tu baru lecture note, tak masuk cerita buku. Then, dah nama pun banyak lecture notes, sure thing banyak jugak exammm! *bayangkan saya buat muka mengeluh* memang, sebab exam ni termasuk test yg setiap minggu ada. So, its like revising a whole week with new things you had learnt the day before. Susah awak2 oiii. Bila dah banyak exam, sure thing sometimes kita akan rasa down, demotivated, depressed, semua negative vibes jangan katalah. Then awak akan mengeluh dekat kawan awak. Antara dialogs yg commonly you will hear are :

"Ya Allah banyaknya exam"

"Susahnya subject sekian bin sekian!"

"Kenapa susah nak faham ni?"

"Medical student cuti tak banyak! T_T"

"Belajar medic susah, kerja pun nanti susah!"


Then surely awak akan ada kawan yang tak membantu and so called kawan, akan cakap macam ni dekat awak : 

"Siapa suruh ambik medic"

"Haa nak ambik medic sangat kan? Padan muka"

"Study je lah, jangan banyak songeh. Exam esok je pun"

"Suka hati awak lah. Saya tak habis baca lagi ni. Nanti tak dpt jawab saya salahkan awak"


Perghhh... Sakitnya tu di sini awak semuaaaaa! T_T  Kalau awak ambik medic, jangan lah awak cakap mcm yg kt atas tu dekat kawan awak. Lagi2 yg tgh demotivated. Mau bunuh diri dia esok nya haaa. So, jawapan yg awak kena prepare should be :

"Go go awak, awak boleh buat. Selawat, and then mintak kekuatan dari Tuhan (Allah)"

"Awak usaha sikit lagi, then awak serah dekat Dia"

"Tajdid niat awak, kenapa nak jadi doktor. Kalau awak berjaya, bayangkan mak ayah awak pun mesti bangga ^^"

"Awak penat ye? Awak rest lah. Kalau awak rasa awak perlu sokongan, ingatlah awak ada saya :)"



Kalau macam ni, baru sahabat ke Jannah namanya, awak. Silap2 kawan awak doakan kejayaan awak jugak. Haaa suka kannn? 

Okay lah. Sampai sini je saya tot tet tot tet. penat pun nak baca panjang2 kan? Hehe saya tahuuu :p
Till then, byeeee :*

















Popular Posts